محمد حسین تقوایی : منابع خبری در استان یزد خبر داده اند:از روز اول اسفندماه 1390 ، بواسطه اختلالی که در سیستم تلفن همراه یزد صورت گرفته تماس با شماره های همراه دائمی غیر ممکن شده و با پیغام " دستگاه مشترك مورد نظر خاموش ميباشد" ، "در حال حاضر تماس با مشترك مورد نظر امكان پذير نمی باشد"و دیگر پیام های معمول در مکالمات ناموفق  همراه شده است.
از زمان بروز اختلال در شبکه تلفن همراه استان یزد هیچ مقام مسوول یا نهاد ذیربط واکنشی نشان نداده و همین امر باعث شده که دارندگان خطوط همراه اول و ایرانسل سردرگم شده و برخی هم نسبت به تعمیر یا تعویض گوشی تلفن همراه خود اقدام کنند.
این در حالیست که تلفن همراه در ایران جزیی از امکانات ارتباطی جدایی ناپذیر مردم بوده که اکثر ارتباط تجاری، بازرگانی، دوستانه و خانوادگی از طریق سامانه تلفن همراه صورت می گیرد که با بروز اختلال اینچنین، مردم دچار سردرگمی و همچنین معطلی میشوند.

محمد حسین تقوایی زحمتکش- تلفن همراه  - همراه اول - ایرانسل - قطع - اختلال  - کاریکاتور


در همین حال بسیاری از مشترکین به دلیل عدم پاسخگویی به مشتریان و شرکتهای همکار خود، دچار ضرر و زیان هنگفتی شده اند و اعتبار عمومی خود را به دلیل عدم پاسخگویی و یا ارتباط با همکاران و مشتریان از دست داده اند، اما به نظر می رسد کسی پاسخگو این مشترکین نخواهد بود.

مشکل ارتباطات تلفن همراه در استان یزد
در روزهای اخیر در صورت تماس با مشترکین تلفن همراه و حتی برخی از مشترکین اپراتور دوم ایرانسل، با پیام های خاص روبرو می شوند که عمده پیام" دستگاه مشترك مورد نظر خاموش ميباشد" ، "در حال حاضر تماس با مشترك مورد نظر امكان پذير نمی باشد"و همچنین "شماره مشترک مورد نظر در شبکه موجود نمی باشد" که تماس گیرنده مجبور است گاهی چندین بار تماس را تکرار و پس از چند ساعت معطلی قادر به برقراری مکالمه شود.

به گوشی خود دست نزنید
عدم اطلاع رسانی مراجع مربوطه باعث شده که بسیاری با مراجعه به مراکز خدمات ارتباطی خواهان رفع مشکل شوند و حتی برخی از مشترکین مجبور به مراجعه به مراکز تعمیر مراکز تلفن همراه شده اند تا نسبت به تعمیر یا تعویض گوشی تلفن همراه خود اقدام کنند که با راهنمایی کارشناسان از موضوع اختلال عمومی مطلع شده اند موضوعی که انتظار می رفت توسط مراجع مربوطه و از طریق سامانه های اطلاع رسانی از جمله ارسال اس ام اس پیام هشدار به مشترکین به راحتی و صورت فراگیر به اطلاع رسانی میشد اما به نظر می رسد که اپراتورها به جز  ارسال تبلیغات تشویقی پرداخت به موقع قبوض، استفاده از لیست تعرفه های رنگین کمان و مسایل پرسود ارتباطی با مشترکین خود برقرار نمی کنند.

دلیل بروز مشکل در سامانه تلفن همراه
با وجود بروز مشکل اختلال در سامانه تلفن همراه تا کنون هیچ ارگان و نهادی به طور رسمی، در برابر اخبار منتشر شده و شایعات مذکور واکنشی نشان نداده اند.
در همین حال ، یک کارشناس مخابرات مدعی شد: این اختلال ناشی از ارتقاء سیستم داخلی همراه اول برای اجرای طرح محدودسازی پیام کوتاه از جمله فیلتر ارسال کلمات خاص، مسدود سازی ارسال اس ام اس انبوه و نظایر آن می باشد که در استان یزد به صورت پایلوت در حال اجراست و همین ارتقاء سیستم موجب بروز اختلال شده است با اینهمه این کارشناس جزییات طرح را اعلام نکرد.

حال اینترنت هم خوب نیست!
این در حالیست که در هفته جاری، برای چندین بار متوالی در نیمه دوم سالجاری، شبکه اینترنت کشور از جمله شبکه اینترنت استان یزد مختل بوده و بنا به گزارش منتشرشده دسترسی به سرویسهای ایمیل از جمله یاهو، گوگل و هاتمیل غیرممکن بوده و حتی امکان گوگل کلمات در موتور جستجو گوگل وجود ندارد.
هنوز هیچ یک از مقامات رسمی استان در این باره اظهارنظر نکرده اند  در حالیکه کاربران با مشکلات عدیده  مواجه می شوند و همچنان منتظر رفع مشکلات مذکور هستند.

سوال آخر
برخی از گزارشها،از رفع عمومی اختلال در سامانه تلفن همراه خبر می دهد اما  این سوال  بی جواب می ماند "حداقل به احترام مشترکین همراه اول و ایرانسل، بهتر نبود به جای ارسال اس ام اس های تبلیغاتی  وسیع و گسترده برای پرداخت به موقع قبوض تلفن ثابت و تلفن همراه، شرکت مخابرات و همراه اول و دیگر ارگانهای شبه خصوصی نسبت به اعلام بروز این مشکل اقدام می کردند؟"
حداقل همراه با دههای تبلیغ اس ام اس تبلیغاتی هرزنامه ، یک هشدار و پیام به تمام کاربران ارسال میشد که اختلالی صورت گرفته که مردم اینچنین سردرگم، نگران و حتی بدقول نشوند، راستی مجموعه مخابرات و شرکت همراه اول و دیگر شرکتهای اقماری مخابراتی ایران به جز سود به موضوعی دیگر هم فکر میکنند./
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا